Budeme po karanténě národ dětských otesánků?

0
57

Jednoduché vše skloubit, pokud se k péči o děti a práci navíc přidá každodenní starost o zajištění celodenního přísunu jídel často pro celou rodinu. Prvním místem, kde dokážeme ušetřit čas, je příprava jídla. Časté objednávky z fastfoodů mohou být po určité době ten největší problém. Jak vyjít ze začarovaného kruhu zdraví a přitom vše zvládnout? Jak se k problému staví odborníci na výživu?

Počet obézních dětí stoupl ve všech státech Evropy od roku 1980 více než trojnásobně a v České republice se potýká s problémy nadváhy či obezity 15 % dětí. Základem pro zdravé dítě je zařadit do každodenního režimu pohyb, z jídelníčku vyloučit sladké nápoje, časté návštěvy fastfoodů s vysokým obsahem nasycených tuků a dbát na dostatečný příjem ovoce, zeleniny a prospěšných tuků, mezi které patří například ten řepkový. Z lékařských statistik vyplývá, že pouze 10 % obézních dětí se tohoto problému navždy zbaví. Děti s nadváhou si nesou se svými kily navíc celoživotní problém, který může v budoucnu významně ovlivnit jejich zdravotní stav.

Jak je to s tuky v dětském jídelníčku 

Zvláštní kapitolou dětského jídelníčku jsou tuky, které by měly tvořit asi třetinu energetického příjmu. Je však nutné věnovat pečlivou pozornost výběru správných druhů. „V dětském jídelníčku je třeba maximálně omezit potraviny s vysokým podílem nasycených (živočišných) tuků a to i ve skryté formě. Mezi takové patří např. uzeniny a masné výrobky, tučné maso, chipsy, jemné a trvanlivé pečivo či některé cukrářské výrobky s tučnými krémy a polevou, ve kterých je palmový tuk,“ říká výživová poradkyně MUDr. Hana Mojžíšová a dodává: „Vhodnou volbou je používání kvalitních rostlinných olejů, z nichž je pro naši populaci ideální např. řepkový olej. Přínos řepkového oleje spočívá v nízkém podílu nezdravých nasycených mastných kyselin a velmi vysokém obsahu prospěšných více nenasycených mastných kyselin. Ty mají pozitivní vliv na snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění, a to zejména díky pozitivnímu ovlivnění hladiny cholesterolu. Zároveň je řepkový olej bohatým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které mimo jiné mají protizánětlivý efekt a tělo si je neumí vyrobit.“

Pokrmy pro děti bychom měli připravovat z kvalitních a čerstvých potravin. V případě tuků nejde pouze o množství, ale také o prospěšnost vybraného druhu. „Nutričně hodnotný řepkový olej je pro dětskou kuchyni výhodný i díky své jemné chuti. V jídlech připravených za použití řepkového oleje nedominuje tuková příchuť a děti je neodmítají, jak tomu často bývá v případě chuťově i aromaticky výrazného oleje olivového,“ vysvětluje MUDr. Mojžíšová. Řepkový olej je univerzálně použitelný a hodí se k přípravě zeleninových salátů, stejně tak jako na tepelnou úpravu pokrmů. Jeho výhodou je také jeho cenová dostupnost. Rozumná dětská strava neznamená žádná drastická omezení či drahá opatření. Stačí vzít rozum do hrsti, dodržovat základní pravidla a dbát na pestrost jídelníčku. 

TIP na rychlý oběd pro děti – Zdravé lívance s vůní banánů

Zavolejte děti k přípravě, bude jim tak chutnat ještě více a vám pomůžou. Vidličkou rozmačkejte zralý banán, přidejte dvě celá vejce a vše rozmixujte. Lívancové těsto máte hotové. Tak jednoduché to je. Nyní jen na řepkovém oleji dozlatova osmažit z obou stran. Díky neutrální chuti oleji tak zůstane banánová chuť v lívanečkách dobře znatelná. Navíc se ke smažení řepkový olej hodí nejlépe, protože se přepaluje až při opravdu vysoké teplotě. Před podáváním můžete ozdobit čerstvým ovocem, marmeládou nebo skořicí.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here