Bílkoviny jsou ze všech složek potravy pro hubnutí nejdůležitější, říká dietní koučka

1
78204

Pokud se bavíme o sacharidech, tucích a bílkovinách, mají poslední jmenované jednoznačně největší podíl na přirozeně štíhlé postavě. Zatímco z přemíry tuků a sacharidů nejen tloustneme, ale také jí ohrožujeme naše orgány, dostatek proteinů v naší stravě přispívá k delšímu zasycení, výživě svalů a dokonce zrychluje metabolismus.

Proteiny – mnohostranný pomocník pro redukci váhy

Každá ze složek potravy – sacharidy, tuky a bílkoviny – má svoji nenahraditelnou funkci. Sacharidy fungují jako rychlá energie pro tělo a především nervovou soustavu. Některé tuky obsahují esenciální mastné kyseliny, které snižují hladinu cholesterolu a přispívají ke správnému fungování srdeční soustavy. Navíc se v nich rozpouští vitaminy A, D, E a K. Jestliže se zaměříme na hubnutí a zdravě vypadající postavu, jsou pro nás nejdůležitější bílkoviny. „Proteiny jsou úžasný pomocník v redukci váhy. Tělo je tráví dlouho, takže nám poskytují pocit dlouhodobějšího zasycení než např. sacharidy. S tím se pojí i množství energie, jež organismus potřebuje pro zpracování bílkovin. To je vyšší než u zmíněných sacharidů. Na rozdíl od sacharidů a tuků nehrozí, že by se nám z nadbytku proteinů tvořily tukové zásoby. V neposlední řadě bílkoviny fungují jako stavební materiál svalů. Pro správné fungování svalstva je potřeba hodně energie, svalová hmota je tedy sama spalovačem okolních tukových zásob,“ vyjmenovává benefity bílkovin dietní koučka a hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková.

Nedostatek bílkovin ve stravě zpomaluje hubnutí

Podle současných statistik patří Česko mezi 10 evropských zemí s největší mírou obezity. „Stravovací návyky Čechů by se často daly popsat jako strava bohatá na tuky, jednoduché a složité sacharidy, a naopak chudá na vlákninu a bílkoviny. V Česku je stále oblíbené bílé pečivo, uzeniny, konzervované potraviny a cukrem slazené nápoje. Mnoho lidí není zvyklých se pravidelně hýbat,“ přibližuje Martina Dvořáková. K nadváze přispívá také zmíněný nedostatek bílkovin. „V případě, že tělu chybí bílkoviny, dochází k úbytku svalové hmoty. Malé množství svalů nepotřebuje tolik energie, a tím se celkový chod metabolismu zpomaluje. Hubnutí se stává pak obtížnějším,“ pokračuje Martina.

Projezte se na vysněnou váhu

Chceme-li zhubnout, měli bychom zapomenout na hladovění. To může náš metabolismus zpomalit. Jako první se naše tělo zbaví svalů namísto tukových zásob, a naopak si začne ukládat energii na horší časy. Martina před touto cestou varuje a doporučuje se dostatečně najíst bílkovin. „Jídlo si rozdělte ideálně do 5 až 6 menších porcí. V každé by měl být dostatek bílkovin. Ke snídani to můžou být vajíčka nebo bílý jogurt, ke svačině olomoucké tvarůžky či proteinové tyčinky, k obědu a večeři libové maso, ryby či kvalitní šunka. Dostatek bílkovin je pro naše zdraví a ideální váhu klíčový, a přitom nás nezruinuje,“ uzavírá Martina Dvořáková.

1 KOMENTÁŘ

  1. NESMYSL. Informace v článku čerpe z tabulek sestavených před 2. sv. válkou. Dnes se již dávno ví, že tělesná potřeba bílkovin je velice nízká, a mají být především rostlinného původu. Naopak nadbytek bílkovin zbytečně přetěžuje ledviny a játra, z čehož plyne že tyto orgány nemohou zvládat svoji primární funkci; následek toho je mnoho civilizačních nemocí. KH

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here