Slunce v těle. Většina doplňků stravy s vitamínem D prošla testy se ctí, část ale měla problémy

0
52364
Foto: pixabay

Vitamín D má v těle spoustu funkcí. Jeho zásoby můžeme celoročně čerpat z některých potravin, během léta je významným zdrojem slunce. V průběhu zimy proto odborníci doporučují „déčko“ doplňovat i jinak. Časopis dTest prověřil 28 různých doplňků stravy s vitamínem D. Většina výrobků prošla se ctí, několik z nich však mělo problém dodržet slibované množství uvedené na etiketě.

Čechům vitamín D obvykle chybí

Vitamín D neboli kalciferol se v posledních letech v médiích často skloňuje. Důvodem je skutečnost, že nedostatkem vitamínu D trpí většina české populace. Podle informací Ministerstva zdravotnictví je to 60 až 75 % Čechů, kterým tento vitamín důležitý pro správné fungování imunitního systému chybí.

Existuje několik možností, jak vitamín do těla dostat – sluněním, stravou bohatou na tučné mořské ryby nebo doplňky stravy. A právě na poslední zmiňované se zaměřila redakce časopisu dTest. „Přípravky v hojné míře nabízejí jak lékárny, tak drogerie. My jsme do laboratoře poslali 28 vzorků, abychom zjistili, kolik vitamínů obsahují a jestli zjištěné množství odpovídá údajům na etiketě,“ uvedla k testování šéfredaktorka časopisu Hana Hoffmannová.

Testování doplňků s vitamínem D

Testované doplňky se nacházely v několika podobách – jako lisované tablety, tobolky naplněné sypkým práškem, želatinové olejové kapsle, kapky nebo sprej, přičemž některé z nich byly určené i dětem.

V testech se zjišťovalo, zda hodnota vitamínu D odpovídá údaji uvedeném na obalu, –  jaké množství vitamínu D se nachází v jednom gramu doplňku stravy (uváděné v mezinárodních jednotkách IU) a kolik ho poskytuje denní dávka doporučená výrobcem. Co se týká koncentrace vitamínu, ta se u tablet a práškových tobolek pohybovala zhruba od 300 do 11 000 IU, u kapslí a kapek od 500 do 25 500 IU. Je ale nutné zmínit, že tablety jsou kvůli nezbytným plnidlům vždy těžší než olejové kapky a koncentrace vitamínu u nich z principu bývá nižší.

Množství vitamínu

Do hodnocení se započítávalo také množství vitamínu, které se dostane do těla, pokud se budeme řídit doporučeným dávkováním na etiketě nebo příbalovém letáku. Ve většině případů šlo o spotřebitelsky přívětivé dávkování v počtu jedna kapka/tableta/kapsle denně. Teoreticky se lze vitamínem D i předávkovat, proto je nutné číst informace o užívání velmi pečlivě – někdy se totiž doporučuje i jiné dávkování, např. jedna tableta obden. Jako nejvyšší přijatelný denní příjem uvádí Evropský úřad pro bezpečnost potravin 4000 IU, nad tuto hranici už nemusí být suplementace bezpečná a může vést až k symptomům předávkování. Žádný z testovaných výrobků tuto horní hranici nepřesáhl, nejvyšší denní dávku vitamínu D měly tablety Dr. Theiss Detritin 2000 (4565 IU ve 2 tabletách, výrobce doporučuje jednu až dvě denně).

Na opačném konci hodnoticí škály se umístily práškové tobolky Biomin Vitamin D3 Basic, které s naměřenými 359 IU v denní dávce nepokryjí ani 400 IU, což je nejnižší doporučený denní příjem.

Dobré výsledky, ale i „propadlík“ testů

„Dodržení údajů, které uvádí obal, je zákonná povinnost každého výrobce potravin. Nejinak je tomu u doplňků stravy, které formálně potravinami jsou. Považujeme proto za samozřejmé, že hodnoty uvedené na etiketě budou odpovídat hodnotám zjištěným v laboratoři,“ vysvětlila za dTest Hana Hoffmannová. Ve většině případů redakce časopisu udělila testovaným výrobkům velmi dobré známky. Získaly je ty doplňky, které deklarovanou hodnotu vitamínu dodržely i s přihlédnutím k nejistotě měření. Pěti suplementům byly uděleny dostatečné známky a jediným propadlíkem testu se staly kapky Terezia D3 Baby, u nichž zjištěné množství vitamínu D neodpovídalo deklaraci, ani když se jim přičetla k dobru nejistota měření.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here