Extáze chutí: objevte nové způsoby dochucování jídel

0
19
Foto: Pexels/Skylar Kang

Není nic lepšího, než se nechat unést do světa kulinářského umění – navíc když můžete experimentovat a objevovat nové způsoby jak dochutit pokrmy! Připravte se na gastronomické inovace, které vám umožní obohatit vaření a rozšířit svůj kořenící repertoár. Fantazie se meze nekladou! Pojďte s námi objevit nové možnosti, čím dochutit jídla pro sebe i své blízké, která budou nejen lahodná, ale i výživná.

Fermentace hravě doma

Fermentace (kvašení) se stává stále populárnějším způsobem dochucování jídel. A proč fermentovat potraviny, když je mohu zakoupit už hotové v obchodě? Jednou z nevýhod zakoupených potravin je jejich pasterizace, která může zničit cenné živiny. Díky domácímu fermentování ale žádné výživné látky ani chuť z potravin neztratíte. Ty zůstanou zdravé a chutné – ideální k dochucení vašich pokrmů. Fermentované potraviny kromě zvýšené výživové hodnoty a delší doby trvanlivosti, vylepšují chuť jídel nebo prospívají trávení. Díky bohatství mikroorganismů, vitamínů, minerálů a probiotických látek podporují zdraví, obnovují střevní mikrobiom a posilují obranyschopnost organismu jako přirozená probiotika.

Tip šéfkuchaře: Skvěle se dá fermentovat třeba zelí, rajčata i houby, ale můžete se pustit do jogurtů i sýrů. Těmito přísadami pak hravě dochutíte každé jídlo. Inovační potravinou k fermentaci se v poslední době stala kombucha, oblíbená díky svým výjimečným chutím, vitamínům i minerálům, a také pozitivním zdravotním přínosům.

Čas zdarma ve skleničce: kořenící pasty

Pokud si tolik nevěříte na domácí vyrábění ochucovadel, jistě vás nadchne revoluční novinka na trhu. Kořenící pasty od Podravky pozdvihnou vaše vaření na zcela novou úroveň a zároveň ušetří spoustu času. Jsou totiž vyrobeny z kvalitních surovin s vysokým obsahem zeleniny a na čistě přírodní bázi bez umělých aromat, konzervantů a lepku. Ocení je tak nejen lidé s potravinovými intolerancemi, ale také vegani nebo maminky s dětmi. S cibulovou, zeleninovou a česnekovou variantou můžete připravit spousty pokrmů. Navíc si ušetříte spoustu času u plotny, pasty dokonale nahradí například krájení cibule nebo loupání česneku.

Tipy šéfkuchaře: Se zeleninovou pastou zintenzivněte chuť i aroma polévek, na které je nyní ten správný čas. Zeleninová je ale ideální i na přípravu kuřecích rolek – smíchejte ji s jemně nakrájenou zeleninou a rovnoměrně rozetřete na maso. Cibulovou určitě využijí milovníci omáček – použijte ji jako základní složku pro rajskou nebo guláš. Pokud jste milovníci snídaní, vyzkoušejte ji do klasických míchaných vajec. S česnekovou pastou si pak můžete připravit marinádu a v domácím grilu ugrilovat maso, ryby i zeleninu.

Alternativní dochucovadla mají v kuchyni zelenou

V dnešní době stále více lidí upřednostňuje rostlinné alternativy k masu a mléčným výrobkům. Tento trend vede ke značnému posunu ve světě gastronomie, především pokud jde o dochucování. Inovace ve využívání rostlinných omáček a tuků otevírá nové možnosti pro kreativitu a experimentování. Nebojte se a zkuste nahradit běžně používaná dochucovadla například za sójové či rýžové mléko, tofu, dýňový či avokádový olej a vneste tak inovace do vašich jídelníčků. Slibujeme, že tím potěšíte nejen vaše zdraví a chuťové buňky, ale také planetu.

Tip šéfkuchaře: Rostlinné omáčky se staly populární náhradou za tradiční masové. Zkuste nahradit klasickou rajskou omáčku či hovězí guláš za avokádovou omáčku s těstovinami, nejlépe připravenou na avokádovém oleji. Tento pokrm je totiž vynikajícím příkladem toho, jak lze dosáhnout bohatého jídla na živiny i chuť bez použití masa nebo mléčných výrobků.

Káva jakožto nová bylinka na vaření

Probádejte chutě bylinek skrz naskrz a zkuste kromě těch tradičních použít do jídel ty léčivé. Zaexperimentovat můžete také se sušenými květinami či jejich esencemi nebo s kávou či kakaem. Léčivé bylinky slouží jako nositelé chuti, častokrát nahrazují sůl, zároveň mají blahodárně účinky na naše zdraví. Například kurkuma je známá pro své protizánětlivé vlastnosti, tymián působí dezinfekčně a badyán zmírňuje příznaky revmatu i zklidňuje žaludek po jídle. Sušené květiny a esence z nich se kromě čajů stávají populárními kořenícími ingrediencemi i v gastronomii, a to nejen kvůli jejich příjemnému květinovému aroma, ale také léčivým účinkům. Neposlední tajnou kořenící přísadou špičkových kuchařů na maso je káva, příště ji tedy zkuste i jinak než k pití. Káva a kakao se totiž používají k dochucení masa, omáček a dezertů. Jejich výrazné chutě dodávají pokrmům hloubku.

Tip šéfkuchaře: Obměňte klasická koření a k dochucení masa, ryb, těstovin nebo zeleniny si připravte léčivé máslo z čerstvých bylinek, za které vám vaše tělo, zdraví i chuťové buňky poděkují. Pokud chcete své pokrmy dotáhnout k dokonalosti i vizuálně, nasušte si květy levandule, ibišku či růže a posypte jimi hotový pokrm. Tyto květiny jsou jedlé a hlavně léčivé. Pokud se radši procházíte v přírodě, poohlédněte se po pampeliškách, sedmikráskách či prvosenkách – ty například pročišťují organismus, pomáhají proti migréně a působí protizánětlivě.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here