Proč nejíme luštěniny?

0
38

Všichni víme, že jsou luštěniny zdravé, plné vlákniny a bílkovin a v neposlední řadě také vitamínů a minerálů. Přitom jsou chutné a u mnoha národů obhajují dokonce první příčky mezi konzumovanými potravinami. Co tedy způsobuje naši nechuť ke konzumaci této jinde oblíbené součásti jídelníčku?

Špatné vzpomínky

Školní jídelna udělala v našich jídelních návycích opravdovou paseku. Je jen málo lidí, kteří si životem nenesou utrpení způsobené talířem plným čehokoliv, co je v té době jídelní hlídka donutila sníst. A velmi často je tímto proklínaným jídlem čočka s párkem. Mimo to, že je tato kombinace vyloženě nevhodná kvůli přemíře bílkovin, jde také o jídlo, které není zrovna reprezentativním příkladem dobře připravených luštěnin. Oprostěte se od představy hnědé rozbředlé hmoty a dejte luštěninám šanci. Hledáte inspiraci? Zkuste zahraniční kuchařky. Krásné fotky barevných jídel vás jistě nalákají a čočkový dhál budete připravovat dřív, než se nadějete.

Z dózy rovnou na talíř

Dlouhá doba přípravy je častý důvod, proč se luštěninám lidé vyhýbají. Kouzlo ale tkví ve správném výběru. Pokud samotnému vaření neradi věnujete více času, nebo onen čas ani nemáte, volte jídla s červenou čočkou. Absence slupky je důvodem, proč její uvaření trvá jen 10–15 minut. A pro všechny odpůrce namáčení tu máme tip na luštěniny, u kterých tato procedura není vůbec nutná. Kromě červené čočky jde ještě o čočku zelenou a beluga a také o loupaný žlutý a zelený hrách. Ale ani ostatním druhům luštěnin se nemusíte vyhýbat. K přípravě použijte tlakový hrnec, ten zkrátí čas na minimum i u náročnějších druhů.

Balónový efekt

Plynatost je pro hodně lidí velký problém, kvůli kterému se luštěninám vyhýbají. Přitom má celkem jednoduché řešení. Stačí dodržovat pár zásad a strávit fazole už pro vás brzy nebude problém. Pro začátek si vybírejte luštěniny, které nenadýmají. Opravdu takové existují! Nejlépe stravitelná je červená čočka a ostatní loupané druhy luštěnin. Důvodem je koncentrace většiny nadýmavých složek do obalové části. Pokud tedy luštěnina slupku nemá, nebude vás nadýmat. Další výbornou a téměř nenadýmavou luštěninou je cizrna. Do jídelníčku ji zařazujte postupně, aby mělo tělo čas si zvyknout. Střevní mikroflóra se po pár týdnech pravidelné konzumace přizpůsobí. Stejným způsobem pokračujte začleňováním také dalších druhů luštěnin. A poslední rada – při přípravě používejte osvědčené bylinky, které bojují proti nadýmání. Do hrnce přihoďte saturejku, majoránku, petrželku nebo aromatický anýz.

TIP – Červená čočka

Mezi velmi důležité a zdravé luštěniny patří čočka, které známe spoustu druhů. Zkuste čočku červenou. Oproti té klasické hnědé hnědé má kratší dobu přípravy a nenadýmá. Obsahuje velké množství bílkovin, vlákninu, fosfor, vitamin B6, selen anebo zinek.

TIP – Cizrna

Vysoký podíl vápníku, železa, zinku a vitaminu E pomáhají správné funkci obranných mechanismů těla. Chrání srdce, pozitivně působí na štítnou žlázu a pleť a právě díky vápníku se doporučuje ženám jako prevence osteoporózy. Vysoký obsah vlákniny působí na trávicí trakt a zlepšuje vyprazdňování. Také obsahuje cholin, který hraje důležitou roli ve správném vývoji mozku a nervového systéme. Tuto oblíbenou pochoutku Italů nejčastěji konzumujeme ve formě pomazánek (např. hummus) nebo jako přílohu.

Zdroj: Menu Gold

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here