Máte střídavou pracovní dobu? Jak jíst, abyste nenabírali

0
4806

Práce na směny je pro organismus náročná. V mládí se dokážeme na nějakou dobu přizpůsobit, ale s přibývajícím věkem se mohou objevit různé problémy, ať už nárůst hmotnosti vlivem špatného stravování nebo např. narušení celkového spánkového režimu. Jaký zvolit jídelníček, pokud vaše profese vyžaduje pracovat někdy přes den a někdy v noci? „Dbejte na kvalitní stravu s dostatkem bílkovin, které zasytí tělo na delší dobu, a dostatečně spěte“, radí dietní koučka KetoDiet Martina Dvořáková.

Pracovat pouze přes den nám dává obrovskou výhodu ve stravování. Snídáme zhruba ve stejnou dobu, na oběd zajdeme s kolegy do restaurace nebo si ohřejeme vlastní, čas, kdy zasedneme ke stolu, si tedy volíme sami. Takovou svobodu nemají ti, kterým se točí denní a noční režim po 3 dnech. „Biorytmus je narušený a býváme dlouhodobě unavení a zesláblí. Lidé s tímto pracovním režimem jsou statisticky náchylnější k obezitě, právě kvůli nepravidelnosti a nedostatku spánku,“ upozorňuje specialistka na ketodietu Martina Dvořáková.

Jak jíst na noční? Vsaďte na lehkou stravu bohatou na bílkoviny

Jestli jdete do práce na desátou večerní, dejte si kolem osmé hodiny větší jídlo. Oficiálně se dostanete na zákonnou pauzu až kolem půl třetí ráno, mezitím si ale můžete dopřát malou proteinovou tyčinku. Důležité je jíst pravidelně po 3 až 4 hodinách. Spousta lidí se nají večer před odchodem do zaměstnání a poté až o přestávce, kdy si dají těžké tučné jídlo, protože jsou vyhládlí. Další jídlo mají až po probuzení. Druhá skupina má největší porci ráno těsně předtím, než se dostane do postele. „Obojí je ale špatně. V noci je naše tělo přirozeně v útlumu, proto volte lehkou stravu bohatou na bílkoviny, které tělo nezatíží zbytečně trávením. Například proteinovou tyčinku s minimem sacharidů sníte za minutku, zdržení od práce je minimální a zaženete tím hlad, než přijde zákonná pauza. Během ní se v klidu zasyťte celozrnným pečivem s kvalitní šunkou, sýrem nebo vaničkou tvarohu či zeleninou a něco podobného si dejte i ráno než půjdete spát.

Po probuzení po noční přichází vždy snídaně

Nezáleží na tom, zda se vlivem zaměstnání probouzíte v šest ráno nebo v jednu odpoledne, den zahajte vždy snídaní. I když rodina už usedá k obědu, nedejte se zviklat a dejte si na talíř něco, co vám nastartuje trávení, ne rovnou řízek  s bramborovou kaší. Jestli chcete stolovat společně s ostatními, snězte si s nimi jen polévku. Hlavní chod si dejte až později.

Hlad zaženou kvalitní nápoje bohaté na bílkoviny

Nemusíte nutně pracovat na směny, abyste bojovali s jídlem v práci. Takové servírky, kadeřnice, kosmetičky, zdravotní sestřičky, doktoři a jiní se nestravují podle toho, jak se jim chce, ale podle zákazníků potažmo pacientů. Nebývá výjimkou, že se za celý den nemají čas pořádně najíst. Je-li to i váš případ, hlad můžete zahnat nápoji bohatými na bílkoviny. Obsahují široké spektrum bílkovin, pomaleji se vstřebávají a zasytí tudíž na delší dobu. Jestli chcete v práci zahnat hlad a nemáte možnost se v klidu u stolu najíst, poslouží skvěle jako kvalitní náhrada jednoho jídla. Neplaťte si je však s proteinovými nápoji pro sportovce. Ty obvykle obsahují pouze jeden druh bílkoviny a protože jejich účelem je rychlá výživa svalů, vstřebávají se naopak velmi rychle.

Dbejte na regeneraci a kvalitní spánek v tichu a tmě

Pro mnohé je zcela automatické, že přes den se pracuje a v noci se spí. Při směnném provozu to může být střídavě několik dní naopak. „Přerušovaný spánek a jeho nedostatek je totiž jeden z rizikových faktorů pro vznik civilizačních onemocnění a nadváhy. Proto je důležité nechat organismus zregenerovat,“ vysvětluje Martina Dvořáková. Podle ní není ani tak rozhodující, jak dlouho trvá, i když pod 6 hodin bychom neměli jít, ale zda je opravdu kvalitní. „Sledujte u sebe, jak se cítíte po probuzení. Jestli se nemůžete dostat z postele, odkládáte budík stále na později a pravidelně zaspáváte, nebyl váš spánek plnohodnotný,“ říká Martina Dvořáková. V takovém případě se doporučuje ulehnout někam, kde je tma a ticho bez rušivých vlivů jako venkovní doprava a jiné přirozené denní zvuky.

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here