Batole není malý dospělý, jak by měl vypadat jídelníček pro malé děti?

0
470
Foto: Pexels/Helena Lopes

Možná už jste také někdy slyšeli, že od roka může jíst dítě všechno. Je to ale pravda? Rozhodně ne, řada potravin na talíře nejmenších prostě nepatří. Jídelníček by měl být pestrý a zdravý.

Jídelníček batolete by měl stále obsahovat mléko, ať už mateřské či umělé. Stejně tak do jídelníčku malých dětí patří mléčné výrobky, které jsou bohatým zdrojem vápníku. Ty ovšem vybírejte pečlivě, nejlépe s malým množstvím cukru či soli. Ideální je třeba tvaroh, bílé jogurty a sýry typu cottage či mozzarella.

Dále do základní stravy dítěte patří libové maso, jako je telecí, kuřecí či třeba králičí. Základem jídelníčku by měla být zelenina, syrová i tepelně upravená a ovoce. Nejlépe vybírejte lokální produkty, máte-li možnost, ideální volbou jsou produkty ze zahrádky. Dále nezapomínejte na obiloviny, luštěniny či pečivo.

Co na jídelníček batolete nepatří?

Dítěti nepodávejte tučné či smažené pokrmy, dochucovadla, uzeniny či příliš kořeněná nebo slaná jídla. Vyhnout byste se měli i jídlům a nápojům, jež obsahují nadbytek cukru. Právě sladké nápoje jsou velkým problémem pro první zoubky. Ideální je pro děti strava domácí, pokud se s dětmi stravujete venku, vyhněte se rychlým občerstvením.

Jak dochutit jídlo a co ne/kupovat?

I bez dochucovadel, soli či cukru se dá připravit dobré jídlo. V kuchyni používejte primárně bylinky, ať už čerstvé nebo sušené, místo cukru pak produkty, které jsou přirozeně sladké. K pití dítěti podávejte vodu nebo čaje. „Na dochucování používám hlavně bylinky, při pečení pro syna používám na oslazení buď zralé banány, nebo přesnídávky. Co se týká cukru, snažím se ho omezovat, něco bez něho však nejde. Například synovi dávám ochutnat to, co doma upeču pro nás dospělé, přestože je tam cukr. Vyhýbala bych se hlavně cukrovinkám, které obsahují nejen velké množství cukru, ale také zahušťovadla, škroby, éčka atd. Jakmile si na tyto produkty děti zvyknou, těžko si budou odvykat. Na druhou stranu je k dostání obrovské množství potravin pro děti, které mají skvělé složení, dostupnou cenu a dětem chutnají. Je pak hlavně na rodičích, na které kupované produkty děti naučí, sáhnout můžete po kvalitní kapsičce pouze z ovoce, ale i poté s cukrem a zahušťovadly. Pokud najdete čas, snažte se dětem co nejvíce péct i vařit a zkuste jim servírovat jídlo kreativně, malí jedlíci se obvykle odvděčí prázdným talířkem“ říká M. Beranová, jež spravuje instagramový účet recepty_pro_synka a pro inspiraci doporučuje dva recepty na zdravou svačinku či snídani.

Rychlá pečená kaše ze dvou surovin

IMG 20240125 110541 978
Instagram: recepty_pro_synka

Potřebujete:

zralý banán
jemné ovesné vločky
maliny, borůvky atd. (nemusí být)

Rozmačkáme zralý banán, přidáme vločky (množství dle velikosti banánu) a případně ještě další ovoce, například trochu borůvek, rybízu či třeba malin. Těsto, které by mělo být husté, pak dáme do předem vymazané zapékací misky.
Pečeme na cca 170 stupňů na patnáct minut. Poté můžete rozkrájet na „tyčinky“.
Podáváme například s tvarohem nebo a ovocem.

Jablečné bábovičky

IMG 20231221 062626 121
Instagram: recepty_pro_synka

Potřebujete:

menší jablko
100 g přesnídávky (použila jsem jablko- hruška)
1 vajíčko
100 g hladké mouky (váha je orientační, záleží na velikosti jablka)
lžíce oleje
trochu kypřícího prášku bez fosfátů
špetku skořice
olej na vymazání formy

Oddělíme žloutek od bílku a z bílku ušleháme sníh. V další misce smícháme žloutek, přesnídávku, nastrouhané jablko, mouku, kypřící prášek, skořici a olej. Poté promícháme našlehaný bílek, promícháme a dáme do předem vymazané formy.
Pečeme cca dvacet minut na 170 stupňů.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here