Zbavte se sacharidů. Jak vypadá správný low carb jídelníček?

0
69
Foto: nutricbistro

Trápí vás nadbytečná kila, alergie, záněty, návaly hladu nebo třeba dlouhodobá únava? Vaše problémy možná mají společného jmenovatele – cukry. Podle odborníků mohou právě sacharidy nejen za naše kila, ale i za řadu zdravotních obtíží…

Lidstvo zažívá epidemii obezity – a Češi nejsou výjimkou. Podle expertů trpí nadváhou nebo obezitou víc než polovina Čechů, problémy s tělesnou hmotností se navíc stále častěji objevují už u dětí mezi 11 a 15 lety.

Na vině jsou, jak se zdá, cukry. Alespoň podle lékařů. Ti navíc tvrdí, že právě cukry jsou zodpovědné také za rozvoj většiny civilizačních chorob, které dnes lidstvo sužují. Například podle studie, kterou v roce 2015 publikovala Světová zdravotnická organizace [1], mohou cukry za dnešní epidemii obezity, navíc mají výrazný vliv na rozvoj srdečních chorob, cukrovky 2. typu, záněty, některých druhů onkologických onemocnění, ale třeba i akné [2].

Možná i proto je v poslední době tak populární takzvaná low carb dieta. Na naše zdraví i postavy může být obrovský vliv – ovšem pouze pokud víte, jak na ni. Nejde totiž o „pouhé“ omezování příloh…

Jak vypadá low carb dieta?

Jak už její název napovídá, low carb dieta se od klasického jídelníčku liší hlavně množstvím sacharidů. Sacharidy během ní mají tvořit maximálně 20 procent celkového denního příjmu.

V praxi se low carb projevuje hlavně omezováním (nebo úplným vyřazením) příloh. To ale samo o sobě nestačí – chybějící kalorie je totiž nutné nahradit především zdravými tuky a částečně i bílkovinami.

Low carb dieta a její vliv na zdraví

A proč je nízkosacharidová dieta tak populární? Internetové články obvykle zdůrazňují hlavně její vliv na úbytek tělesného tuku (dá se díky ní zhubnout průměrně 4,5 kila za měsíc), ještě zázračnější jsou ale její zdravotní účinky.

Například podle studie, kterou v roce 2016 provedli vědci z americké University of Michigan, může právě nízkosacharidová strava tělu pomoct získat zpět schopnost správně regulovat množství inzulinu v krvi a vypořádat se tak s inzulinovou rezistencí [3]. Právě ta přitom stojí u vzniku civilizačních chorob, jako jsou vysoký tlak, nejrůznější záněty, prediabetes i cukrovka [4].

Low carb: povolené a zakázané potraviny

Pojďme se ale na low carb jídelníček podívat konkrétněji. Podrobný seznam doporučených potravin najdete například na webu Nutric Bistra, níže z něj vybíráme to nejdůležitější.

  • Zelenina: měla by tvořit přibližně polovinu denního příjmu, ideálně v bio nebo farmářské kvalitě z lokálních zdrojů. Nejvhodnějšími druhy jsou listová, kořenová a košťálová zelenina.
  • Maso, vejce, mořské plody: v rámci low carb diety by zdroje kvalitních bílkovin měly představovat přibližně pětinu vašeho denního příjmu. Preferujte maso a vejce od zvířat z menších farem, spíše se vyhýbejte zmraženému masu – při nesprávné technice zmražování a rozmražování totiž dochází k poškození struktury masa a zhoršení chuti. U ryb pak platí jednoduché pravidlo: čím tučnější, tím lepší.
  • Ořechy a semínka: ve vyváženém low carb jídelníčku by kvalitní tuky s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin měly představovat zhruba pětinu vašeho denního příjmu. Vybírejte například z kvalitních panenských olejů, tučných ryb (losos, sardinky, makrely), vlašských ořechů nebo sezamových a lněných semínek. Naopak se důsledně vyhýbejte čemukoli s obsahem transmastných kyselin, typicky ultra zpracovaným průmyslovým potravinám včetně margarínů a ztužených tuků.
  • Ovoce: s ovocem v rámci nízkosacharidové stravy nakládejte opatrně, volte hlavně druhy s nižším obsahem cukrů, jako jsou bobule a lesní plody – konkrétně jahody, maliny, borůvky nebo neslazené brusinky. Myslete také na to, že by jeho množství nemělo přesáhnout desetinu vašeho denního příjmu.

Hledáte inspiraci pro své vlastní low carb recepty? Podívejte se například na týdenní ukázkový low carb jídelníček.

Jak začít s low carb dietou?

Úplně vyřadit sacharidy z jídelníčku může být náročné. Zkuste na to proto jít postupně: přestaňte pít sladké limonády, přestaňte sladit čaj a kávu a místo průmyslově vyráběných cukrovinek si dopřejte kvalitní ovoce, nejlépe v bio kvalitě.

Chcete se do zdravějšího životního stylu pustit naplno? Vyzkoušejte zdravou nízkosacharidovou krabičkovou dietu. Ta vám začátky s low carb usnadní, pomůže vám ušetřit čas a také díky ní zjistíte, zda je právě nízkosacharidová strava to pravé i pro vás.

Pražské Nutric Bistro, které zdravé low carb krabičky připravuje a rozváží. Navíc spolupracuje s předními odborníky na výživu a odebírá potraviny pouze z lokálních farem a bio chovů. Jeho low carb krabičky si také můžete na tři dny jen vyzkoušet.

Zdroje

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here