Logo „Český kmín“ na obalech označuje exkluzivní kvalitu oblíbeného českého koření. Nově se objevuje také na výrobcích značky Vitana, která tím podporuje úsilí spolku Český kmín propagujícího toto tradiční koření.
Je všeobecně známo, že jsme světoví v pěstování kvalitního chmele a česneku, ale jen málo Čechů ví, že další takovou komoditou je právě kmín. Jako Český kmín s velkým „č“ může být označen pouze dvouletý kmín, který je vyšlechtěný a vypěstovaný na území České republiky. Navíc musí obsahovat vysoký podíl silic a splňovat přísné požadavky na kvalitu a způsob pěstování. Právě díky vysokému obsahu silic má mnohem silnější, aromatičtější vůni a chuť. A že jste o Českém kmínu ještě neslyšeli? Právě to se snaží změnit spolek Český kmín a značka Vitana.
Vitana vstoupila do spolku Český kmín již před několika lety. „Chtěli jsme spotřebitelům nabídnout nejkvalitnější kmín, ale také podpořit i jeho pěstování na našich polích, které má opravdu dlouhou tradici. V posledních letech řada zemědělců začala dávat přednost pěstování jiných plodin, a to se snažíme změnit. Proto jsme se rozhodli pod značkou Vitana nabízet pouze Český kmín,“ říká manažerka segmentu koření Alice Feixová.
Kmín dvouletý
Kmín kořenný nebo také kmín luční (latinsky Carum carvi L.) se u nás pěstuje jako dvouletá rostlina už přes 160 let. Český kmín vzkvétá ze vyšlechtěných osiv – např. Prochan a Kamin. Jedná o specifickou plodinu nejen proto, že roste dva roky, vysévá se na jaře a sklízí až v létě dalšího roku. Je také jediným kořením pěstovaným ve větší míře na území České republiky. Osevní plochy se pohybují kolem 1 200 ha, přičemž průměrný výnos dosahuje kolem 800 kg na hektar. A proč se v Česku pěstuje kmín dva roky?
„Kmínek potřebuje dostatek času na zrání, aby nás při sklizni očaroval svojí typickou vůní s nádechem máty. Tuto specifickou vůni zaručuje dostatek silic, které jsou velice důležité nejen v kuchyni na vaření, ale i pro naše zdraví. Za jeden rok nemohou v takové míře uzrát,“ říká Karel Jonák, který je od roku 2020 tajemníkem spolku Český kmín, jehož cílem je obnovit tradici jeho pěstování. Český kmín dvouletý totiž obsahuje minimálně 2,8 % vonných silic, olej 3 %, proteiny, sacharidy, flavonoidy a stopové prvky jako vápník, draslík či fosfor. Oproti konkurenčnímu kmínu z Egypta či ze severských zemí má až o polovinu více prospěšných a vonných látek.
Český kmín zpět na výsluní
Spolek Český kmín se o rozšíření povědomí o kvalitě dvouletého kmínu snaží několik let. Karel Jonák se o jeho propagaci stará velmi intenzivně. Pořádá Kmínový festival, vyváží a představuje Český kmín na zahraničních trzích nebo ve spolupráci s předními českými šéfkuchaři připravuje vydání kmínové kuchařky. Cílem je vysvětlit veřejnosti, ale také gastro sektoru, že není kmín jako kmín a podpořit Český kmín v boji se severskou konkurencí. Na konci letošního roku bude na balení označení Český kmín a chráněné označení původu, aby spotřebitel věděl, že kupuje kvalitu a podporuje český dvouletý kmín.