Prázdniny jsou pryč! Jak připravit ty nejlepší domácí svačiny?

0
332
Foto pixabay

Začal nový školní rok a děti i středoškoláci se vracejí do lavic. Podpořte jejich studijní úsilí nutričně vyváženými, ale i atraktivními svačinkami. Mladší děti potěšíte třeba hravě naaranžovanými „bento“ krabičkami, puberťáci zase ocení „cool“ jídla tipu domácí tortilly nebo burgeru. I pro pracující je vhodně složený domácí oběd skvělým odrazovým můstkem ke zdravějšímu životnímu stylu a ušetří jim i nemalé peníze za drahá meníčka.

Pro školou povinné děti, ale také pracující rodiče je důležité dbát během dne na vyváženou stravu. Ti první si tak zajistí dostatek energie pro studium, druzí pro pracovní zápřah. Víte, že správně složená svačinka podpoří soustředění a produktivitu, zatímco ta s nevhodným složením mentální výkon snižuje? Svačiny by nejlépe měly obsahovat čerstvou zeleninu a ovoce, dále zdravé tuky například ve formě oříšků a semínek a také bílkoviny, které zasytí.

Pro menší děti hlavně hravě

A správné složení nejlépe ohlídáte, pokud svým dětem nebo i sobě nachystáte poctivé domácí svačiny či obědy. V případě domácích školních svačin rodiče často bojují s tím, že je děti vůbec nesní. Pak celá poctivá příprava samozřejmě bere za své. První pravidlo tedy zní dávat dětem na svačinu jen to, co už znají a chutná jim to. Proto je ideální děti přímo do přípravy svačinek zapojit. Šikovné může být udělat si o víkendu „generální poradu“ a sestavit za asistence dětí svačinkový jídelníček na celý nadcházející týden. „Atraktivitu svačinek pro mladší děti zvýší hravé provedení. Ze zeleniny a ovoce jim vykrájejte veselé tvary, kombinujte barvy. Upečte ji zdravé sušenky nebo muffinky, které ozdobte obrázky zvířátek nebo jim namalujte obličejíky. A všechno naaranžujte do pěkné krabičky. Můžete se inspirovat třeba známými japonskými ‚bento‘, tedy krabičkami na svačiny nebo oběd. Základem benta je dokonalé naaranžování jídla v krabičce, aby bavilo a lákalo k snědku,“ radí Daniela Jičínská, Brand manager Magnet 3PAGEN, který nabízí řadu pomocníků a vychytávek do kuchyně.

Menším dětem také připravte svačinku v malých porcích, rády totiž „uzobávají“ nebo se dělí s kamarády. Ovoce nakrájejte na malé kousky, připravit jej můžete i ve formě špízu na špejli. Ze zeleniny dětem nakrájejte hranolky. Pokud jim chystáte sendvič, pokrájejte jej na čtvrtinky. Atraktivní svačinou bývají i různé zdravé kaše, granola nebo müsli s jogurtem ve skleničce. U menších dětí je ale místo skleněných dóziček lepší zvolit plastové. Jsou jednak lehčí do batůžku, jednak nehrozí rozbití a zranění dítěte.

Puberťáka oslovíte domácím wrapem, stylovým sendvičem nebo vaflemi

Na atraktivní svačinky by rodiče neměli rezignovat ani u starších školáků. Jak děti rostou, mají totiž rodiče tendence už se se svačinkami tolik nemazlit, dát dětem kapesné a nechat je stravovat se dle svého. Že to často končí u plechovky s energy drinkem a pytlíkem chipsů, netřeba mluvit. Jak ale vybíravé puberťáky zaujmout? Vsaďte třeba na cool jídla, jako jsou domácí tortilly a wrapy, bagety, sendviče nebo burgery. Chuť na sladké mohou uspokojit domácí vafle, palačinky nebo pečené tyčinky s oříšky a medem. Opět platí, že byste svačinky měli s potomky naplánovat a rozhodně je zapojit do přípravy. A ještě jeden tip – jděte jim příkladem. Když uvidí, že si poctivě chystáte chutné svačiny nebo obědy do práce místo toho, abyste spoléhali na kafeterii v práci a meníčka restaurací, určitě o domácí jídlo projeví větší zájem.

U obědů do práce nepodceňte vhodný obal

Hodí se podotknout, že kvůli koronaviru a zavřeným restauracím si Češi zvykli více připravovat domácí jídlo i do práce. Je to nejen často ekonomičtější, ale také dobrým odrazovým můstkem ke zdravějšímu stravování. Pokud si svačiny a obědy do práce připravíte doma, máte dokonalou kontrolu nad jejich složením. Pro to platí v podstatě to samé jako pro školní svačinky: hodně zeleniny a ovoce, bílkoviny, nenasycené tuky. Vsadit můžete opět na oblíbené tortilly a wrapy nebo sendviče s trhaným masem, ale třeba i těstovinové saláty se zeleninou připravené do krabičky či sklenice, domácí pomazánky s celozrnným pečivem, slané i sladké muffiny, domácí granolu s řeckým jogurtem aneo třeba poctivé polévky, které vás zahřejí hlavně v zimě. Hodí se ale myslet i na to, jak si jídlo do práce zabalíte. „Občas se může stát, že svačinu nebo oběd kvůli pracovnímu tempu, poradě, která se nečekaně protáhne, či čemukoliv jinému nestihnete v plánovaném čase. A když se k jídlu konečně dostanete, je poněkud ‚zvadlé‘. Ovoce a zeleninu tedy určitě uzavřete do vhodné těsnicí krabičky, která je udrží čerstvé. Vařené jídlo po přípravě uložte do termo dózy, která zajistí, že bude příjemně teplé i po dlouhých hodinách,“ dává tip Daniela Jičínská.

Zdroj: Magnet

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here