Neházejte luštěniny do jednoho pytle a neochuzujte se o skvělý zdroj zdraví

0
3540
Zdroj: Bonduelle Légumio

Luštěniny nejsou jen zelená čočka a hrách. Tato rodina je bohatá a nabízí spoustu různých chutí. Součástí jídelníčku by měla být nejen díky své variabilitě užití a chutí, ale také pro blahý vliv na naše zdraví. Moderní gastronomie luštěniny využívá často a díky tomu stále roste její popularita, a to nejen mezi vegetariány a vegany. Seznamte se s dalšími druhy luštěnin a pozvedněte jejich konzumaci v České republice, která je celosvětově podprůměrná. Nevyhýbejte se luštěninám, nevíte, o co přicházíte.

Luštěniny bychom měli konzumovat alespoň jedenkrát týdně. Nejen, že jsou nesmírně zdravé a výživově hodnotné, ale také jsou bohatým zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Představují vzpruhu pro naše tělo a díky nízkému glykemickému indexu nás zasytí na delší dobu, proto se hodí i pro redukční diety. Kromě prevence před kardiovaskulárními nemocemi však každý druh luštěnin nese další a další pozitivní účinky na lidský organismus. Nechutná vám čočka na kyselo ani vařený hrách? Nevěste hlavu, o tom to není. Představujeme luštěniny, se kterými doporučujeme se seznámit a které si vás získají.

Mungo fazole – malé, ale šikovné

Malé, ale šikovné, tak o nich lze mluvit. Obsahují totiž obrovské množství prospěšných látek. Pochází z Indie, hodí se proto pro přípravu polévek, placiček, závitků i kari, výborně se párují se zázvorem, kmínem, koriandrem nebo kurkumou. Mungo fazole dobře klíčí. Právě naklíčené jsou bohatým zdrojem proteinu, vitaminu B, kyseliny listové a stopových prvků. A chuť? Téměř jako hrášek.

Edamame – pro zdraví i krásu

Jasně zelené fazole jste možná už někde viděli. Ve skutečnosti se jedná o mladé nezralé sójové boby. Sója obecně je jedním z nejbohatších zdrojů bílkovin celé rodiny luštěnin, Edamame taktéž. Tento zelený zázrak je velmi chutný a celosvětově hodně oblíbený. Edamame lze jíst samotné, výborně ale doplní saláty, polévky i nejrůznější nudle a těstoviny. Obsahují esenciální aminokyseliny, vitamín K, železo i vápník, navíc jsou bezlepkové. Kromě pozitivního vlivu na naše vnitřní zdraví, podpory imunity a kondice svalů, mají díky antioxidantům blahodárný vliv také na naši pleť, pokožku i spánek. Jen pozor, opatrní by měli být jedinci s problematickou štítnou žlázou.

Červená čočka – vítěz své kategorie

Červená čočka obsahuje nejvíce bílkovin z celé rodiny. Pochází z jihu Asie a mezi 50 dalšími druhy čočky se pyšní nejlepší stravitelností, ideální je proto i pro děti nebo kojící maminky. Celkově podporuje činnost trávicího systému a proces krvetvorby, chrání srdce, pozitivní vliv má také na mozkové funkce a kvalitu kůže. Díky obsahu vitamínu B6 zlepšuje náladu a bojuje proti depresím. Co potěší ale nejvíce je fakt, že nenadýmá. Červená čočka by neměla chybět v jídelníčku nastávajících maminek. Zmírňuje totiž stavy ranních nevolností. Červená čočka je variabilní, skvěle se hodí do pomazánek, salátů, placiček i karbanátků, zeleninových kari i jako zahušťovadlo omáček.

Luštěninové těstoviny, těstovinové luštěniny?

V dnešní době lze pořídit rozmanité druhy luštěnin, stejně jako nejrůznější produkty z nich vytvořené, což mimo jiné reflektuje stále rostoucí poptávku po náhražkách masa. Co víc, dnes na trhu najdete i takové produkty, jako jsou těstoviny právě z červené čočky. Nevěříte? Vyzkoušejte luštěniny a zeleninu ve formě těstovin přirozeně bez lepku, konzervantů a barviv. Na výběr jsou Penne z červené čočky a mrkve, Fusilli z cizrny a kukuřice a Rigatoni z hrachu a cukety. Tuto formu luštěnin ocení maminky dětí, které těstoviny milují, ale luštěniny často odmítají, i lidé zajímající se o zdravý životní styl, avšak s nedostatkem času na vaření. D

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here