Listopad? Udržte si váhu i přes špatnou náladu

0
5639

Už na sklonku podzimu je třeba myslet na to, že přijde zima a s ní i mnoho vánočních nástrah v podobě dobrot. Nečekejte proto na to, až si v lednu uvědomíte, že jste přibrali a jednoduše nastavte správné fungování metabolických procesů už teď.

To, co si nastavíte na podzim, vám navíc nepomůže jen vyrovnat všechny nepříjemnosti provázející padající listí, ale budete z toho profitovat celou zimu. „Jezte vyváženou stravu pravidelně pětkrát až šestkrát denně v rozestupech 2,5 až 3 hodiny,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

K tomu dostatečně pijte minimálně dva litry tekutin denně. Nesnažte se organismus zahlcovat kávou, alkoholem, sladkostmi a smažením a snažte se o optimální příjem cukrů, tuků a bílkovin. Poté už totiž žádnou redukční dietu nebudete potřebovat. Vaše tělo se totiž naučí spalovat a neukládat a to se vám i při nějakém menším vánočním hřešení bude zatraceně hodit.

Bílkoviny potřebujeme

Nejenže je naše tělo potřebuje jako stavební materiál a výztuž pro buněčné stěny, ale hrají obrovskou roli i při budování obranyschopnosti. „V jídelníčku by tedy kromě ovoce a zeleniny nemělo chybět kvalitní libové maso, sýry, vejce, mléko a mléčné výrobky a samozřejmě ani bílkoviny rostlinného původu, za které vám tělo poděkuje ještě více,“ vyjmenovává Burešová.

Naordinujte si šípkovou vitaminovou bombu

Obzvlášť na podzim budete potřebovat vitamíny, které posilují imunitu, abyste měli v zimě z čeho čerpat. Naordinujte si proto šípkovou vitaminovou bombu. Šípky mají pětkrát více vitaminu C než citrony, a proto jsou ideální k posílení imunity. Pijte čaj z rozdrcených plodů nebo každý den snězte lžíci šípkových povidel. Koupíte je v prodejnách zdravé výživy. Potřebovat budete také omega-3 nenasycené mastné kyseliny.Zbaví vás všech počínajících zánětlivých onemocnění a posílí imunitu. Najdete je samozřejmě v rybím tuku, ale i v řepkovém a sojovém oleji nebo dýňových semínkách. Důležité jsou také podle Věry Burešové vitaminy A a B-komplex, které též posilují obranyschopnost. Najdete je v mrkvi, kvasnicích, celozrnných obilovinách, luštěninách nebo ořechách. Každý den si dejte lžičku čerstvě nastrouhaného křenu a můžete si ho smíchat s jablkem. Křen obsahuje vitamin C a spoustu minerálů, má antibakteriální účinky.

Bylinková detoxikace

Oceníte hlavně účinky rakytníkového oleje. Čistí trávicí systém a zlepšuje jeho funkci. Vhodné bylinky pro podzim jsou také vřes a jalovec. Zakoupíte je v tinktuře nebo rovnou čajových sáčkách a popíjet je můžete nejen na energii, ale také na imunitu.

Bojujte proti stresu

Proti stresu zabírají pokrmy, které obsahují velké množství flavonoidů, které mají příznivý vliv na lidskou psychiku. „Najdete je třeba v borůvkách, rybízu, ale i rajčatech. Vynikajícím protistresovým ovocem je banán, ale pozor na něj, je hodně sladký, dopřejte si jej jedenkrát týdně ve stabilizační fázi,“ upozorňuje výživová poradkyně Burešová. Obsahuje tryptofan, který patří mezi přirozené zdroje serotoninu. Podobně funguje i avokádo, která také obsahuje látky ovlivňující produkci serotoninu. Večer můžete zobat í semínka a klíčky kvůli tyrosinu a tryptofanu, které uvolňují psychické napětí.

Dobrý spánek je základ

Nikotin a kofein jsou látky povzbuzující, neměly by se tedy požívat minimálně dvě až tři hodiny před ulehnutím. Nezapomínejte na potraviny s vysokým obsahem vitaminu C (ovoce a zelenina), vitaminu B5 – ( mléčné výrobky, slunečnicová semínka, kukuřice, potraviny s obsahem železa (hrozinky, játra, špenát) a dále potraviny s obsahem vápníku, draslíku, zinku, sodíku a dalších materiálů. A před ulehnutím si dejte sklenici teplého mléka. (červeně vyznačenou větu vynechat, protože mléko zahleňuje)

Jídlem si zvednete náladu

Na tvorbu hormonu serotoninu, hormonu dobré nálady, působí potraviny, které obsahují velké množství uhlovodanů – například celozrnný chléb, těstoviny, jáhly, pohanka, kukuřice, ovesné vločky. Podobný efekt má také vitamin C, který v zimě najdete nejvíce v citrusových plodech. Na podzimní fyzickou únavu skvěle zabírají vitaminy B, B1 a B6, které mají rovněž tendenci snižovat stres. Nejvíce „béčka“ najdete třeba v makrelách, vejcích, banánech, bramborách, zelí, avokádu či ořechách.

Proti bolesti hlavy

Zatím nebyla zjištěna potravina, která odstraňuje bolest hlavy, ale ví se o těch, které ji zhoršují nebo zapříčiňují. Jakmile ucítíte první náznak bolesti, vyhněte se kávě, alkoholu, čokoládě, uzeným sýrům, konzervovanému masu, bílému cukru, mléčným výrobkům, zmrzlině a citrusovým plodům.

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here