Dodržujete všechny tři pilíře zdravého životního stylu?

0
154

Tři základní pilíře zdravého životního stylu jsou pestrá strava, dostatečný pohyb a psychická pohoda. Věděli jste, že na zdraví populace a zvyšování věku dožití se životní styl podílí z 50 %, přičemž zdravotní péče jen z 15 %? Z celé poloviny je tedy naše zdraví jen a jen v našich rukách.

Pestrá strava

Tolik diskutovaná a i přesto stále opomíjená. Do našeho jídelníčku bychom měli zařazovat potraviny ze všech skupin. Nejvíce v tom případě zapomínáme na luštěniny. Přitom jejich použití není vůbec tak složité, jak se na první pohled může zdát. Přidejte hrst fazolí do polévky, trochu červené čočky do zeleninové omáčky na těstoviny, nebo si připravte večerní chlebíčky s luštěninovou pomazánkou. Pravidelná konzumace luštěnin napomáhá snižování hladiny cukrů a tuků v krvi. Velký pozor bychom si ale měli dávat na luštěniny v nálevu. Ten v sobě totiž skrývá zbytečný cukr, který nám v dodržování zdravého životního stylu příliš nepomůže.

Velký výběr v obchodech je obrovskou výhodou globalizace, kterou ale často nevyužíváme tak, jak bychom měli. Místo abychom si nakoupili nejrůznější druhy zeleniny, ovoce a olejů, věnujeme čas výběru zpracovaných potravin jako jsou sušenky, předpřipravená jídla či sladké limonády. Jak se tomu vyhnout? Před příštím nákupem si připravte seznam jídel, která budete následující dny vařit a nakupujte jen podle seznamu ingrediencí na něm. Nezapomeňte na velké množství zeleniny, obilovin a luštěnin. To jsou hlavní suroviny, na kterých by měl být plnohodnotný jídelníček vystaven.

Dostatečný pohyb

Jestli nemáte čas ani peníze na zaplacení posilovny a trenéra, nezoufejte si. Možností, jak zapojit pohyb do svých každodenních aktivit, je mnoho.

Nejpřirozenějším pohybem je chůze. Vystupte o zastávku dřív z tramvaje, místo večerní televize si obejděte okolí domu, nebo pro cestu do patra využijte schody místo výtahu. Nezabere vám to o moc víc času, po pár dnech už ale poznáte rozdíl. Do těchto drobných změn zapojte i děti a vymyslete jim k tomu hry, aby je pohyb bavil. Naučí se tak, že je přirozené chodit pěšky a nebudou pohyb vnímat jako obtěžující činnost.

Trávíte celé dny v práci u počítače? Pravidelně se protahujte. Každou hodinu nebo po dokončení dílčího úkolu si protáhněte páteř, ramena a ruce, ale i nohy. Najděte si na internetu sérii cviků v sedě u počítače a váš kolega si ani nevšimne, že zrovna cvičíte. Nezapomínejte přitom na oči, ty jsou při práci u obrazovky namáhané a potřebují si taky odpočinout!

Psychická pohoda

Psychická pohoda je další ze základů dobrého zdraví. Mírný a občasný stres může být pro organismus a naše výkony prospěšný, musí ale přijít odměna v podobě dosažení určitého cíle. Jde v tomto případě o eustres, který nás pohání k lepším výsledkům. Pokud stres trvá příliš dlouho, nebo je naopak až moc silný, může mít následky v podobě nejrůznějších onemocnění. To se pak jedná o distres.

Pokud jste například v práci pod dlouhodobým stresem, necítíte se dobře a nemáte radost ze života a svých výsledků, přemýšlejte o změně povolání či zaměstnavatele. Stejně tak v rodinném životě. Připadá vám, že je něco špatně? Začněte nejdřív u sebe. Ujasněte si, co se vám líbí, nelíbí a proč. Na základě této úvahy udělejte rozhodnutí, která vám do života přinesou větší jistoty a radost.

Zdroj: Menu gold

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here