Šest potravin, bez kterých se na podzim neobejdete

0
213
pixabay

S příchodem babího léta se na našich talířích objevuje i celá řada sezónních potravin od dýní přes řepu. Jistě i vy máte své oblíbené recepty, jak tyto podzimní dobroty zpracovat. Nebojte se však experimentovat! Poradíme vám, jak vytvořit netradiční delikatesy…

Dýně

Oranžové bachraté plodiny jsou nejen nepostradatelnou součástí Halloweenu, kdy děti z vydlabaných dýní vyrábějí svítící strašidelné hlavy, ale zároveň tato zelenina tvoří nedílnou složku podzimního jídelníčku. Zkuste například nakrájet na plátky dýni Hokkaido a ochutit ji různými čerstvými či sušenými bylinkami – a dát zapéct do trouby. Chutná samotná, jako příloha, nebo jako součást sýrového talíře. Kontrast vytváří například s chuťově výrazným sýrem Taleggio, s lahodnou Gorgonzolou nebo s chutnými a dobře vyzrálými ovčími sýry.

Vyzkoušejte… Dýně Hokkaido plněná pórkem a sýrem

Troubu rozehřejte na 190 stupňů, na pánev dejte 50 g másla a orestujte 2 velké pórky, očištěné a nakrájené na tenká kolečka. Jakmile se začne pórek restovat, přikryjte pánev pokličkou a duste po dobu asi 10 minut. Odstavte z plamene a přidejte lžičku hořčice, 2 lžíce jogurtu, 2 lžíce čerstvé smetany a 125 g sýru Caprottino fresco nakrájeného na kostičky, ochuťte solí a pepřem. Vezměte 4 dýně Hokkaido, a pokud bude třeba, lehce seřízněte spodní část tak, aby stály. Z vrchní části odřízněte pokličku, dejte pozor, aby se nerozbila, a odložte ji stranou. Vnitřek dýně očistěte lžící a naplňte směsí pórku a sýrů. Přiklopte pokličkou a pečte v troubě na pekáči po dobu asi 45 minut, dokud nebude dužina měkká.

Řepa

Tato červená podzimní kořenová zelenina má celou řadu pozitivních účinků na zdraví – mimo jiné působí příznivě na krevní tlak i krvetvorbu, je zdrojem minerálů a vitaminů a podporuje imunitu. Řepa chutná pečená i vařená, může být součástí salátů, pomazánek, polévek nebo i veganských burgerů. Výbornou kombinaci vytváří s kozím sýrem anebo se sýrem Gran Moravia a lze ji také zakápnout zálivkou z medu a balsamica a dochutit solí a pepřem. Zkusit můžete rovněž smoothie z červené řepy – podpoří trávení a detoxikuje.

Vyzkoušejte… Krém z červené řepy zdobený ricottou a hoblinkami sýra

Pečenou či vařenou řepu rozmixujte s masovým vývarem v poměru podle toho, jak má být krém hustý. Přidejte 1 dcl smetany na zjemnění, dochuťte solí a pepřem dle chuti. Servírujte společně s vloženým nočkem ricotty a s hoblinkami sýru Gran Moravia.

Brambory

Vůně pečených brambor v popelu dohořívajícího ohně dotváří idylický podzimní obrázek, jako by pocházel ze štětce Josefa Lady. Sklizeň brambor na polích vrcholí obvykle v září či říjnu, proto se bramborové hlízy dostávají v tomto ročním období často na talíř – a to v různých podobách. Pečení je pouze jedna z mnoha úprav – lze je vařit oloupané i ve slupce, připravit šťouchané s cibulkou nebo vytvořit kaši ochucenou hráškem, strouhaným sýrem, pórkem či česnekem. 

Vyzkoušejte… Pórek s brambory a jogurtem 

Pro přípravu hladkého krému nejprve poduste na másle pórek nakrájený na kolečka, poté přidejte brambory nakrájené na kostičky. Přilijte teplý vývar, sůl a pepř a asi půl hodiny povařte. Přidejte skleničku jogurtu a rozmixujte ponorným mixérem. Krém servírujte na hlubokém talíři ozdobený lžičkou jogurtu a hojně opepřete.

Houby

Výpravy s proutěným košem do lesa se stává na podzim oblíbenou kratochvílí Čechů. Jenže co s nasbíranými úlovky? Abyste je uchovali na pozdější časy, můžete je zavařit či usušit, ale také je lze zpracovat čerstvé v podobě nejrůznějších pokrmů. Pokud vám smaženice a houbová polévka již „lezou ušima“, zkuste něco netradičního, třeba houbový dort se sýrem…

Vyzkoušejte… Křehký slaný dort s houbami

Vyložte listovým těstem zapékací formu a připravte si náplň. Rozpusťte 40 g másla, přidejte 50 g mouky a špetku soli a připravte zápražku. Přidejte ¼ l horkého mléka a nechte pár minut povařit, poté přidejte 200 g nastrouhaného sýru Gran Moravia a 150 g hříbků nakrájených na malé kousky. Nakonec vmíchejte 2 žloutky a následně sníh ze 2 bílků. Náplň nalijte na listové těsto, zatočte okraje těsta a dejte péci do trouby rozehřáté na 180 stupňů na asi 25 minut.

Máslo

Zatímco k létu patří lehké pokrmy, v chladnějších měsících vítězí touha se zahřát a přicházejí na řadu různé zeleninové krémy, vydatná jídla a tučnější sýry. Proto se nebojte do kulinářských specialit zařadit klasické máslo s vysokým podílem tuku. Obsahuje mimo jiné i vitamin D, jehož přísun se s ubývajícími slunečními paprsky snižuje. Přitom je důležitý pro získání energie a vitality.

Vyzkoušejte… Ochucené máslo s bylinkami

Máslo (200 g) nakrájejte na kostky a nechte změknout. Pokud máte mixér, můžete ingredience spojit promixováním. Jestliže jej nemáte, nasekejte hrst bylinek (např. petrželka, pažitka, tymián či oregano) nadrobno, s máslem a 3 stroužky prolisovaného česneku promíchejte vidličkou a utřete dohladka. Osolte dle chuti a buď rovnou servírujte, nebo dejte ve fólii ztuhnout do lednice. Můžete také vyzkoušet již hotové ochucené máslo Fratelli Brazzale ze sladké smetany s 84 % tuku (lze zakoupit na váhu v prodejnách La Formaggeria Gran Moravia). Můžete si užít lahodnou chuť pažitky, rozmarýnu či jemné soli z Cervie.

Zelí

Tato listová zelenina patřila po staletí k základům staročeské kuchyně a je i součástí mnoha regionálních specialit, jako je například valašská kyselice, krkonošské kyselo či jihočeská cmunda po kaplicku. Naše prababičky dobře věděly, proč zelí zařadit do jídelníčku – je totiž plné vitaminu C a pomáhá nám zlepšit imunitu v období, kdy začínají útočit podzimní neduhy.

Vyzkoušejte… Zelí se špekem a pancettou

Kostičky špeku nebo pancetty zprudka opečte společně se zelím na pánvi, podlijte bílým vínem a nechte ho odpařit, podávejte s rýží a krémem z balsamicového octa anebo s klasickou klobásou.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here