Co je dobré vědět o vodě a minerálních látkách v těle

1
573
Foto: Pexels/Andrea Piacquadio

V rámci nedávného průzkumu značky respondenti správně odpovídali, že se bez vody nedá žít (31 %), že pomáhá hydratovat tělo (22 %), čistí organizmus (20 %) nebo že dodává živiny (18 %). Jen 4 % však věděla, že voda souvisí s rovnováhou tělesného prostředí. Přitom právě v tomto případě hraje voda hlavní roli, spolu s minerálními látkami, které jsou pro vodní hospodářství těla zásadní.

„Jedním z nejdůležitějších pojmů pro fungování našeho organizmu je rovnováha – tělo vyžaduje určitou stálost. Stálost vnitřního prostředí neboli homeostáza zahrnuje například udržování úzkého rozmezí teploty těla, ale i určitou koncentraci iontů (minerálních látek), a to v nejrůznějších částech našeho organizmu – v buňce, v krvi, v mezibuněčném prostoru apod. Tělo je na výkyvy v koncentracích iontů velmi citlivé a už při malých změnách na ně reaguje. Stálá koncentrace a stálé iontové složení patří mezi velmi důležité životní děje, stejně jako třeba dýchání,“ vysvětluje RNDr. Michaela Bebová, biochemička a odbornice na metabolizmus a chemické procesy v těle.

Průzkum Mattoni prozradil, že většina české populace (96 %) považuje minerální látky obsažené ve vodě za důležité pro lidský organizmus. Přesně už ale neví, proč jsou důležité. Jen 27 % respondentů totiž správně uvedlo, že minerální látky jsou důležité kvůli celkovému fungování těla.

Tělo potřebuje dostatek minerálů

„Jednoduše řečeno, pokud nebude mít tělo dostatek minerálů, nebude fungovat tak, jak má. A jelikož jsou pro organizmus esenciální, musí se doplňovat. Vstřebatelnost minerálních látek z vody, potravy a suplementů je různá a velmi dobře si v tomto směru stojí minerálky, v nichž jsou minerální látky rozloženy na volné ionty, které nejsou nijak blokovány pro vstřebávání. Prostřednictvím minerálních vod jsou navíc minerály dodávány tělu průběžně v menším množství, což je mnohem přirozenější a žádoucí než jednorázové vysoké dávky, kdy tělo aktuálně nevyužitý přebytek stejně vyloučí,“ upřesňuje biochemička Bebová.

Tekutiny a minerální látky je potřebné tělu dodávat stále a průběžně. O to důležitější hydratace organizmu nastává v okamžicích extrémní ztráty vody. Respondenti také správně odpovídali, že lidské tělo ztrácí nejvíce vody při průjmu, zvracení, horečce, sportu. Právě při sportu, kdy dochází k intenzivnímu pocení, ztrácí tělo tak velké množství tekutin a zároveň minerálních látek, že může nastat dehydratace. Stejně tomu je při horečce. Rovněž při průjmu a zvracení dochází k velkým ztrátám tekutin spolu s minerálními látkami, což opět může vést k dehydrataci. Velmi vhodnou volbou v otázce doplnění potřebných tekutin a minerálních látek je proto středně nebo silně mineralizovaná voda.

Sport a pitný režim

Ke sportovním aktivitám se vyjadřuje běžkyně Anna Vitoušová, Mattoni FreeRun koučka a trenérka RunCzech: „sport je pro nás velice důležitý, protože prodlužuje aktivní život, vyplavuje endorfiny, zlepšuje náladu, zvyšuje koncentraci, dodává morálku, soutěživost i rozptýlení. Přináší nové přátele z jiných oborů, ale také čas pro sebe a s ním uvědomění si sám sebe. Pokud se jedná o sport venku, dalším přínosem je čerstvý vzduch, který čistí hlavu a nabíjí novou energií. Poslední dobou, zřejmě i vinou Covidu a uzavřením fitness center, se stává velice populárním mezi všemi věkovými skupinami běh. Vznikají běžecké skupiny a běh už neslouží jen pro zlepšení kondice a zdraví, ale stal se společenskou událostí.“

I když je kondiční běh v mnoha aspektech prospěšný, je stále potřeba ho kompenzovat. To se týká jak regenerace, tak strečinku, pitného režimu nebo stravy. Tato kompenzace umožňuje dlouhodobé spokojené a hlavně zdravé sportování. Pro začínající běžce, ale nejen pro ně, jsou velkým přínosem běžecké skupiny typu Mattoni FreeRun, které pomáhají s běžeckou problematikou. Skupinu vede kouč, dohlížející na správný průběh tréninku s rozcvičkou, ale také na správné doplňování vhodných tekutin.

„Tekutiny by se měly doplňovat průběžně a společně s minerály, které jsou vylučovány potem a které jsou pro organizmus neméně důležité. Přírodní minerální voda obvykle obsahuje životně důležité minerální látky (draslík, hořčík, vápník), stejně jako lidské tělo, a to v lehce vstřebatelné formě.  Je tak nejen zdrojem potřebné vody pro organizmus, ale zároveň i velmi vhodným doplňkem příjmu minerálních látek,“ doporučuje trenérka běhu Anna Vitoušová a dodává: „když se podíváme na objem a složení potu, získáme jasnější představu o tom, kolik vody a kolik jakých minerálů při sportu vylučujeme a proč je lepší pít minerální vodu, případně iontové nápoje, než vodu kohoutkovou. Je totiž možné dehydratovat se i při doplňování dostatečného množství vody, pokud není doplňovaná spolu s minerály.“

Zdroj: Mattoni

1 REAKCE

  1. To je nějaká reklama? Jednak to co říkáte jsou nesmysly. Lidské tělo sice potřebuje rovnováhu, ale kupodivu vydrží toho mnohem víc než si myslíte. Například nejíst vydrží týdny a věřte že si rovnováhu tím naruší obrovsky. Co se týče pití, tam je pravdou, dehydratace nastává poměrně rychle, ale už vůbec není pravda že minerálky jsou dobré pro pití. Naopak, naše tělo není na stále pití minerálek vůbec uzpůsobené a můžete si tím spíš uškodit a to i když sportujete. Naše tělo je uzpůsobené na průbežné pití obyčejné vody, ta skutečně zahání žízeň a pročišťuje organismus, ale pozor, zase v rozumné míře, protože pokud byste jí vypili fakt hodně, tak zemřete, protože si právě rozhodíte vniřní prostředí!
    Nebo si snad myslíte že naší prapředci, kteří podávali proti dnešní populaci enormní fyzické výkony pili minerálky? Asi ne že…

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here