Pohanka jako trendy superfood. Má u vás v kuchyni své místo?

0
415

Stejně tak, jako spousta dalších superfood, je i pohanka opomíjenou surovinou.  Ačkoliv její název každý zná, našli byste ji jen v nepatrném zlomku domácností. V dnešní době, kdy se stále častěji ubíráme k přírodě, je však více než nasnadě dát pohance šanci. Je totiž zdrojem nejrůznějších vitamínů a minerálních látek, které na náš organismus působí velice prospěšně. Věděli jste, že pohanka nepatří do skupiny obilovin, ale mezi tzv. pseudocereálie? Běžně se však v jídelníčku užívá jako obilovina (navíc bezlepková), z níž lze vařit nasladko i naslano.  

Bez čeho? Bez lepku!

V souvislosti se stravováním se pojem „bezlepková potravina“ objevuje čím dál častěji. Lepek je zjednodušeně bílkovina obsažená v obilovinách a přirozeně se tedy vyskytuje i v potravinách z obilovin vyrobených. Po ty, kteří netrpí alergií či intolerancí, není nutné se lepku vyhýbat. Pokud však přemýšlíte o jeho omezení, tak to vám jen prospěje. Bezlepková strava se v dnešní době totiž netýká pouze celiaků, ale začíná patřit do životního stylu i těch, kteří chtějí pro své tělo udělat něco navíc. Tušili jste, že geny pro zvýšené riziko citlivosti k lepku dnes nese až 40 % populace? „Každému, především co se zažívání týče, omezení lepku jen prospěje. Není nutné ho ze stravy vyloučit úplně, ale zkuste nadbytek pšenice v jídelníčku nahradit dalšími druhy obilovin,“ říká nutriční a výživová specialistka, Kristýna Ostratická.

Kde lepek (ne)hledat?

Lepek konzumujeme mnohem více než v minulosti, a proto je omezení nadbytku pšenice v jídelníčku jedině vítané. „K snídani chléb, k obědu knedlík, těstoviny či zahuštěná omáčka, ke svačině koláček a k večeři další pečivo. Problémem dnešní doby není ani tak konzumace lepku jako takového, ale jeho množství a četnost v naší stravě,“ tvrdí výživová specialistka. Mezi oblíbené potraviny bez lepku patří např. rýže, brambory, luštěniny i pohanka. A právě na zázračné účinky pohanky začíná přicházet stále větší počet strávníků. Nejen, že je nutričně velmi hodnotná, ale má prokazatelně příznivé účinky na lidský organismus. Její velkou předností je obsah rutinu, neboli vitaminu P, který je prospěšný především při léčbě žilních chorob. Mimo jiné také podporuje trávicí systém, regeneruje jaterní buňky, snižuje vstřebávání cholesterolu a je významným zdrojem vlákniny.

Pochutnejte si na pohance

Na zvýšenou poptávku bezlepkových potravin rychle reagují i výrobci. S pohankou si můžete rychle a jednoduše připravit sladké i slané recepty. Na tomto superfood si však můžete smlsnout i k svačince. Český výrobce müslli, společnost Emco, má ve svém portfoliu pohankové Mysli na zdraví s příchutí jahody & mandle a čokoláda & mandle. Sáhnout můžete i po bezlepkových ořechových či ovocných tyčinkách. A chcete-li si zajistit přísun pravidelných svačinek, zvolte produktový box „Bez doteku lepku“, který obsahuje 20 oblíbených bezlepkových výrobků.

Pohanka v kuchyni:

„Pohanku kroupy využijete jakožto přílohu místo rýže, vhodná je i k zapékání. Lámanku naopak použijte k vytvoření kaše nebo jako pojidlo do karbanátků, sekané apod. Pohanková mouka je zase skvělá na palačinky (tzv. galletes), pohanková krupice je vhodná na sladké obilné kaše či pudinky. Pozor si však dejte při nákupu pohanky neloupané – ta není určena ke konzumaci, ale k vysévání záhonů,“ upřesňuje Ostratická.

Reagovat na článek

Please enter your comment!
Please enter your name here