Desatero výživy seniorů – pestrost a pravidelný pitný režim je základ

0
57

Senioři velice často trpí dehydratací, kterou způsobuje snížený pocit žízně, porucha regulace příjmu tekutin nebo psychické aspekty. Dehydratací se zvyšuje riziko vzniku infekce močových cest, zánětu slepého střeva, některých druhů rakoviny (například rekta a močového měchýře) i kardiovaskulárních chorob, trombotických změn v cévách, ale také nejistota, nestabilita až stavy zmatenosti. Ztráta tekutin na úrovni 2 % tělesné hmotnosti představuje snížení výkonu až o 20 %, při 5% dehydrataci již hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok,
ztráta 20 % tekutin může být fatální.

Na nedostatek tekutin v těle upozorňuje:

  • bolest hlavy,
  • suchá kůže a rty, sucho v ústech, suchý jazyk a husté sliny,
  • křeče v rukou a nohou,
  • zapadlé oči, s málo nebo žádnými slzami při pláči,
  • snížené pocení,
  • zvýšená tělesná teplota,
  • zrychlený tep,
  • únava nebo slabost,
  • nevolnost a zvracení.

Pravidelný a vhodný pitný režim přitom významně podporuje všechny životně důležité funkce organizmu a je nezbytnou součástí prevence celé řady onemocnění včetně těch velice závažných. Důležité je pravidelné popíjení nápojů v průběhu celého dne – optimálně léky zapít vždy nejméně 2 dcl vody nebo minerálky, před jídlem vypít nejméně 2 dcl a v průběhu každého jídla nejméně 3 dcl. Denní příjem tekutin by se měl pohybovat okolo 2 l (asi 35 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti), nicméně i pitný režim záleží na mnoha vnějších a vnitřních faktorech, jako je tělesná hmotnost, věk, pohlaví, složení a množství stravy.  

Nejvhodnější je čistá voda v kombinaci s minerálkami a ovocnými nebo bylinnými čaji (s přihlédnutím na účinek jednotlivých bylinek), doplněná přírodními ovocnými šťávami a ředěnými 100% džusy. Velmi kvalitním zdrojem tekutin pro každodenní pitný režim jsou přírodní pramenité, kojenecké a minerální vody, které se vyznačují původní čistotou – do jejich přirozeného složení není nijak zasahováno, nesmí se používat chemické úpravy, nedezinfikují se. Jejich složení zůstává stejné od hlubinného pramene až ke spotřebiteli.

Desatero výživy seniorů:

  1. Pravidelná, co možná nejpestřejší strava
  2. V případě potřeby mechanicky upravené jídlo
  3. Jídelníček sestavený se zřetelem na sociální situaci a zdravotní stav
  4. Zohledněné chuťové preference
  5. Odpovídající příjem energie a živin s ohledem na aktuální potřebu (zdravotní stav)
  6. Správný pitný režim s vodou, minerálkami a ovocnými čaji jako hlavními zdroji tekutin
  7. Dostatečný příjem kvalitních bílkovin
  8. Preference kvalitních rostlinných tuků a olejů s nenasycenými mastnými kyselinami
  9. Vhodná forma příjmu ovoce a zeleniny
  10. Doplňování deficitu minerálních látek (zinku, vápníku, železa) a vitamínů (E, C, B, D)

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here