Pozor na nadměrnou konzumaci nasycených mastných kyselin

7
22233
Foto: pixabay.com

Téměř polovina žen a třetina mužů v České republice konzumuje větší než doporučené množství nasycených mastných kyselin. Většinou bohužel netuší, jak negativně se tento fakt podepisuje na jejich zdraví. Vliv nadměrné konzumace nasycených mastných kyselin na lidské zdraví je přitom častým tématem odborníků. Závazná stanoviska k této problematice vydává aktuálně také Světová zdravotnická organizace, a to v rámci přípravy nového akčního plánu, jehož součástí bude i doporučení ke snížení konzumace nasycených mastných kyselin. 

Jednoduché shrnutí

Odborná stanoviska a doporučení jsou ale obvykle pro veřejnost méně srozumitelná a těžko aplikovatelná. Proto je stále častější snaha odborníků o převedení složitějších odborných závěrů do jednoduchých, snadno zapamatovatelných doporučení: Kde je to možné, nahrazujte živočišné tuky při vaření či mazání na pečivo tuky rostlinnými oleji a kvalitními margaríny. U potravin, které živočišný tuk již obsahují, upřednostňujte ty, které mají nižší obsah nasycených mastných kyselin před těmi, u kterých je jejich obsah vysoký.

Mastné kyseliny přispívají ke vzniku závažných onemocnění

„Pro živočišné tuky (s výjimkou tuků obsažených v rybách) a některé rostlinné tuky (např. kokosový a palmojádrový) je charakteristický vyšší obsah nasycených mastných kyselin, které jsou u nás konzumovány ve velkém nadbytku a přispívají tak ke vzniku mnoha závažných onemocnění“, vysvětluje prof. Ing. Jana Dostálová, CSc. z VŠCHT. Realizace pozitivní změny přitom není nijak obtížná a nemusí být ani na úkor chuťových vlastností konzumovaných jídel. Není třeba, a není to ani žádoucí, vylučovat z jídelníčku maso, mléčné výrobky a další potraviny živočišného původu. Stačí se jen více zamyslet nad jejich výběrem. 

Měli bychom přemýšlet nad tím, co konzumujeme

Rozdíly jsou potom opravdu zásadní, jak ukazují následující ilustrační tabulky. Je z nich na první pohled patrné, v kolika gramech uvedené potraviny je obsaženo 20 g nasycených mastných kyselin, což je maximální doporučená denní dávka pro dospělého člověka:

maso
kuřecí bez kůže4500
kachní s kůží130
vepřová pečeně1500
vepřová krkovice240
uzeniny
krůtí prsní šunka4000
salám100
mléčné výrobky
eidam 20 %300
eidam 45 %110
mléko polotučné2000
smetana 33 %90
jogurt polotučný1000
jogurt smetanový300
másla, margaríny, tavené sýry
margarín light330
tavený sýr 60 %100
máslo35

Z tabulky jasně vyplývá, že nasytit se můžeme nejen potravinami s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, ale i z těch, které jich mají minimum. Přidáme-li např. do kávy polotučné mléko namísto smetany, přijmeme 20x méně nasycených mastných kyselin, aniž bychom museli snižovat celkové konzumované množství. „Nasycené mastné kyseliny mají kromě vlivu na zvyšování LDL cholesterolu i bezprostřední vliv na vznik prozánětlivého stavu, který urychluje tvorbu aterogenních plátů“ vysvětluje prof. Ing. Rudolf Poledne z pražského IKEM. Tyto skutečnosti přitom patří k rizikovým faktorům vzniku kardiovaskulárních onemocnění, která jsou u nás nejčastější příčinou úmrtí.

7 REAKCE

  1. Ach, ta věda. Naše babička nikdy rostlinné tuky nepoužívala a předevčírem se dožila 90 let. Tučnému masu se ovšem také vyhýbám a chleba (ale ne tu hnusnost, co je na téhle fotografii) si mažu velice tenkou až průhlednou vrstvou másla, sýry nejím vůbec a mléko taky nepiju. Ale jinak platí bezesporu, že to, co je zdravé, zpravidla nebývá chutné a co člověku chutná, to by se mu mělo podle zdravotníků zakázat. Zač by život jinak stál, když už většinu radostí nám škrtla tato doba zpetsřená koronavirem.

  2. Mám kolegu, který v kávě vypije 4 šlehačky za týden, 1/2 kg cukru, jí jen prorostlé vepřové, atd. Je mu 55 let a jeho laboratorní výsledky krve by mu mohl každý závidět.

  3. Ti co maji rádi mergariny a jité rostlinné blafy si krátí život víc než já který zmastí vše co má nejlépe bilou barvu. táhne mi na čtyřicet, týdně zpráším sedmičku doma vyškvařeného sádla, nějakou tu mrtvolku si dávám denně taky, zažívání mám jak kojenec spalování jak lupen a tuky v krvi mám nízké. od mala jsem vyrustal na mase z domácího chovu stařenka hrubě přes 90 babička už teké blíž k 90 a ještě vytáhne kolo. Zkuste mi nabízet ramy a jiné jedy. Vím že vegani jsou, ale je mi jich líto..

  4. Jděte se vyspat vy Inteligenti-pořád nám řékají.kalorie kalorie.ale moc žereme a málo se hýbene. Ale s téma tuky,něcu na tom je. Tak asi si dáme půst tak měsíc jen o vodě

  5. K snídani není nad poctivé máslo v poctivé vrstvě 🙂 K temu rajče, kedlub či stroužek česneku, následně trochu pohybu a tělo si to zpracuje.

Napsat reakci

Please enter your comment!
Please enter your name here